Consumenten verleiden met Garden Cyclaam

Garden Cyclaam

Consumenten verleiden met Garden Cyclaam

Een nieuw bloeiseizoen van Garden Cyclaam gaat van start. Na een eerste, succesvolle pilot in 2021 wordt dit najaar een landelijke campagne uitgerold om de kleurrijke tuinplant onder de aandacht van consumenten te brengen. Tuinzaken spreekt Vivien Zweekhorst namens het collectief van cyclamenkwekers en -veredelaars.

Kleur in het najaar Zweekhorst: ‘De cyclaam is vooral bekend als kamerplant maar veel mensen weten niet dat je ‘m in het najaar ook prima buiten op je balkon en terras kunt zetten. En onbekend maakt onbemind. We voeren daarom campagne om aandacht te vragen voor deze kleurrijke tuinbloeier. Onze boodschap is dat je met Garden Cyclaam tot diep in november kunt genieten van kleur en fleur. Bij een zachte winter zelfs nog veel langer!’

Koude kas
De campagne begint met het creëren van duidelijkheid. Kwekers hebben de Garden Cyclaam een herkenbaar label gegeven, zodat klanten geen verwarring meer hebben met de kamerplant. Zweekhorst: ‘Treft de consument de Garden Cyclaam in de koude kas aan, dan inspireert dat natuurlijk ook. En omdat cy­clamen het liefst water met hun wortels op­zuigen, kun je als tuincentrum de planten het beste op de zogenoemde ‘eb en vloed’ -tafels zetten. Het onderhoud op de winkelvloer is dan minimaal en de Garden Cyclaam ziet er altijd aantrekkelijk uit voor de klant’.

TV en PR
Om consumenten naar het tuincentrum te lokken, wordt er campagne gevoerd. Zweekhorst: ‘In het najaar van 2021 hebben we als pilot een non-spot tv-campagne gedaan. De resultaten waren zeer bemoedigend en daarom breiden we de promotieactiviteiten richting de consument uit!’ Niet alleen zullen Garden Cyclamen de hele maand september te zien zijn in het tv-programma De Grote Tuinverbouwing (elke zaterdag om 17.00 uur op SBS6), ook zal er een pr-campagne uit­gerold worden om aandacht te creëren in tijdschriften, dagbladen en online. Zweekhorst: ‘Daarnaast zetten we diverse samenwerkingen op met influencers om de Garden
Cyclaam ook onder de aandacht van een jongere doelgroep te brengen en om het eigentijdse karakter van de plant te benadrukken. De cyclaam, met z’n uitgesproken kleuren, is namelijk weer helemaal hip!’

Collectief
Sinds 2020 hebben Nederlandse cyclamenkwekers en -veredelaars zich verenigd. Ge­zamenlijk zetten zij zich in om tuincentra te ondersteunen bij de verkoop van cyclamen. Marktonderzoek wijst uit dat er onder meer verkoopkansen liggen voor de Garden Cyclaam in het najaar.


Postbus 447, 2700 AK Zoetermeer
+31(0)85 0036 400 | hallo@cyclaam.eu

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie