Consumenten verleiden met Garden Cyclaam

Garden Cyclaam

Consumenten verleiden met Garden Cyclaam

Een nieuw bloeiseizoen van Garden Cyclaam gaat van start. Na een eerste, succesvolle pilot in 2021 wordt dit najaar een landelijke campagne uitgerold om de kleurrijke tuinplant onder de aandacht van consumenten te brengen. Tuinzaken spreekt Vivien Zweekhorst namens het collectief van cyclamenkwekers en -veredelaars.

Kleur in het najaar Zweekhorst: ‘De cyclaam is vooral bekend als kamerplant maar veel mensen weten niet dat je ‘m in het najaar ook prima buiten op je balkon en terras kunt zetten. En onbekend maakt onbemind. We voeren daarom campagne om aandacht te vragen voor deze kleurrijke tuinbloeier. Onze boodschap is dat je met Garden Cyclaam tot diep in november kunt genieten van kleur en fleur. Bij een zachte winter zelfs nog veel langer!’

Koude kas
De campagne begint met het creëren van duidelijkheid. Kwekers hebben de Garden Cyclaam een herkenbaar label gegeven, zodat klanten geen verwarring meer hebben met de kamerplant. Zweekhorst: ‘Treft de consument de Garden Cyclaam in de koude kas aan, dan inspireert dat natuurlijk ook. En omdat cy­clamen het liefst water met hun wortels op­zuigen, kun je als tuincentrum de planten het beste op de zogenoemde ‘eb en vloed’ -tafels zetten. Het onderhoud op de winkelvloer is dan minimaal en de Garden Cyclaam ziet er altijd aantrekkelijk uit voor de klant’.

TV en PR
Om consumenten naar het tuincentrum te lokken, wordt er campagne gevoerd. Zweekhorst: ‘In het najaar van 2021 hebben we als pilot een non-spot tv-campagne gedaan. De resultaten waren zeer bemoedigend en daarom breiden we de promotieactiviteiten richting de consument uit!’ Niet alleen zullen Garden Cyclamen de hele maand september te zien zijn in het tv-programma De Grote Tuinverbouwing (elke zaterdag om 17.00 uur op SBS6), ook zal er een pr-campagne uit­gerold worden om aandacht te creëren in tijdschriften, dagbladen en online. Zweekhorst: ‘Daarnaast zetten we diverse samenwerkingen op met influencers om de Garden
Cyclaam ook onder de aandacht van een jongere doelgroep te brengen en om het eigentijdse karakter van de plant te benadrukken. De cyclaam, met z’n uitgesproken kleuren, is namelijk weer helemaal hip!’

Collectief
Sinds 2020 hebben Nederlandse cyclamenkwekers en -veredelaars zich verenigd. Ge­zamenlijk zetten zij zich in om tuincentra te ondersteunen bij de verkoop van cyclamen. Marktonderzoek wijst uit dat er onder meer verkoopkansen liggen voor de Garden Cyclaam in het najaar.


Postbus 447, 2700 AK Zoetermeer
+31(0)85 0036 400 | hallo@cyclaam.eu

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie