Bloemen: valentijnscadeau met betekenis

1200x630_banner

Bloemen: valentijnscadeau met betekenis

Valentijnsdag is hèt moment waarop geliefden elkaar verrassen met een persoonlijke attentie of speciaal cadeau. Bloemenbureau Holland helpt consumenten deze Valentijn bij het samenstellen van een wel heel persoonlijk boeket. In Nederland doet de AI Bloemist zijn intrede, in Parijs spelen bloemen de hoofdrol tijdens de Flower Crush Party en in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt er ‘love language content’ verspreid via social media. Bloemen staan immers garant voor persoonlijke verbinding en geluk.

In eigen land introduceert Bloemenbureau Holland de AI Bloemist. Een online tool die – met name de jonge en veelal nieuwe bloemenkoper – helpt bij het samenstellen van een uniek, persoonlijk en betekenisvol boeket. De valentijnsactie past in de nieuwe koers in de consumentencommunicatie van het Bloemenbureau, die is gericht op het inspireren en activeren van consumenten via PR-evenementen en online content.   

De perfecte match 
De AI Bloemist kent de symboliek achter bloemen en weet precies welke er nodig zijn voor het juiste boeket. Na het invullen van een aantal unieke eigenschappen van de valentijn in kwestie, zorgt Artificial Intelligence (AI) voor de selectie van de passende bloemen. Is de valentijn stoer, elegant of juist speels? De AI Bloemist vindt voor iedere valentijn de perfecte match. Een kleurrijk boeket gegenereerd door AI, vakkundig gemaakt door de lokale bloemist en voorzien van een liefdevol kaartje in een stijl naar keuze: persoonlijker zal een boeket niet snel niet worden. 

Boeket met een boodschap
Nadat het op maat gemaakte boeket online is samengesteld, ontvangt de gever een lijstje met de specifieke bloemen uit het unieke boeket. Bij bezoek aan de bloemist, komt het persoonlijke boeket tot leven. Wie liever online bestelt, doet dat ook via de tool en kan het boeket bestellen bij een Fleurop bloemist naar keuze. Het boeket wordt dan binnen één dag bij de geliefde thuisbezorgd. 

En ook aan het bijpassende kaartje is gedacht. Naast de bloemenlijst, genereert de AI Bloemist ook een persoonlijke boodschap om aan het boeket toe te voegen. De tool kent verschillende schrijfstijlen voor een verrassend persoonlijke tekst. De AI Bloemist heeft een eigen online adres: AIBloemist.Mooiwatbloemendoen.nl en QR-code, die onder andere via influencers wordt verspreid.  

Flower Crush Party
Ook in Parijs pakken ze Valentijnsdag dit jaar anders aan. In samenwerking met de Crush Party organisatie – die elke maand een populaire dating avond organiseert voor singles – staat nu de Flower Crush Party op de agenda. Deelnemende vrouwen en mannen kiezen vooraf hun favoriete en bij hen passende bloemen en gaan zo op zoek naar de juiste match. Een PR-evenement dat voor de nodige media-aandacht gaat zorgen. Influencers, zelf ook single, worden uitgenodigd om hun ervaringen tijdens de avond te delen en de symbolische waarde van bloemen te onderstrepen.  

Love language
In de aanloop naar Valentijn krijgen geliefden in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk via sociale media ideeën voor liefdevolle cadeaus met bloemen. Cadeaus passend bij die vijf ‘liefdestalen’, die elk uiting geven aan de onderlinge liefde. Zoals: een boeket met een gedicht, het bloemenontbijt of het bad met bloemen.  

Op mooiwatbloemendoen.nl en mooiwatplantendoen.nl vinden consumenten nog heel veel meer inspirerende ideeën en tips voor Valentijnsdag.

Download hier de poster

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie