Bloemen: valentijnscadeau met betekenis

1200x630_banner

Bloemen: valentijnscadeau met betekenis

Valentijnsdag is hèt moment waarop geliefden elkaar verrassen met een persoonlijke attentie of speciaal cadeau. Bloemenbureau Holland helpt consumenten deze Valentijn bij het samenstellen van een wel heel persoonlijk boeket. In Nederland doet de AI Bloemist zijn intrede, in Parijs spelen bloemen de hoofdrol tijdens de Flower Crush Party en in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt er ‘love language content’ verspreid via social media. Bloemen staan immers garant voor persoonlijke verbinding en geluk.

In eigen land introduceert Bloemenbureau Holland de AI Bloemist. Een online tool die – met name de jonge en veelal nieuwe bloemenkoper – helpt bij het samenstellen van een uniek, persoonlijk en betekenisvol boeket. De valentijnsactie past in de nieuwe koers in de consumentencommunicatie van het Bloemenbureau, die is gericht op het inspireren en activeren van consumenten via PR-evenementen en online content.   

De perfecte match 
De AI Bloemist kent de symboliek achter bloemen en weet precies welke er nodig zijn voor het juiste boeket. Na het invullen van een aantal unieke eigenschappen van de valentijn in kwestie, zorgt Artificial Intelligence (AI) voor de selectie van de passende bloemen. Is de valentijn stoer, elegant of juist speels? De AI Bloemist vindt voor iedere valentijn de perfecte match. Een kleurrijk boeket gegenereerd door AI, vakkundig gemaakt door de lokale bloemist en voorzien van een liefdevol kaartje in een stijl naar keuze: persoonlijker zal een boeket niet snel niet worden. 

Boeket met een boodschap
Nadat het op maat gemaakte boeket online is samengesteld, ontvangt de gever een lijstje met de specifieke bloemen uit het unieke boeket. Bij bezoek aan de bloemist, komt het persoonlijke boeket tot leven. Wie liever online bestelt, doet dat ook via de tool en kan het boeket bestellen bij een Fleurop bloemist naar keuze. Het boeket wordt dan binnen één dag bij de geliefde thuisbezorgd. 

En ook aan het bijpassende kaartje is gedacht. Naast de bloemenlijst, genereert de AI Bloemist ook een persoonlijke boodschap om aan het boeket toe te voegen. De tool kent verschillende schrijfstijlen voor een verrassend persoonlijke tekst. De AI Bloemist heeft een eigen online adres: AIBloemist.Mooiwatbloemendoen.nl en QR-code, die onder andere via influencers wordt verspreid.  

Flower Crush Party
Ook in Parijs pakken ze Valentijnsdag dit jaar anders aan. In samenwerking met de Crush Party organisatie – die elke maand een populaire dating avond organiseert voor singles – staat nu de Flower Crush Party op de agenda. Deelnemende vrouwen en mannen kiezen vooraf hun favoriete en bij hen passende bloemen en gaan zo op zoek naar de juiste match. Een PR-evenement dat voor de nodige media-aandacht gaat zorgen. Influencers, zelf ook single, worden uitgenodigd om hun ervaringen tijdens de avond te delen en de symbolische waarde van bloemen te onderstrepen.  

Love language
In de aanloop naar Valentijn krijgen geliefden in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk via sociale media ideeën voor liefdevolle cadeaus met bloemen. Cadeaus passend bij die vijf ‘liefdestalen’, die elk uiting geven aan de onderlinge liefde. Zoals: een boeket met een gedicht, het bloemenontbijt of het bad met bloemen.  

Op mooiwatbloemendoen.nl en mooiwatplantendoen.nl vinden consumenten nog heel veel meer inspirerende ideeën en tips voor Valentijnsdag.

Download hier de poster

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie