Ambitie 5.0 Gewasbescherming in de Sierteelt

Ambitie-AM-Floriade-Lageschaar-Wild at heart-5852

Ambitie 5.0 Gewasbescherming in de Sierteelt

De vijfde ‘Ambitie Gewasbescherming in de Sierteelt’ is getekend. Met het ondertekenen van deze ambitie geven retailers aan dat zij verdere stappen zetten richting weer een groener en duurzamer aanbod van planten in tuincentra. Retailorganisaties BTC, GRS Retail, Hornbach, Intratuin, Praxis, Ranzijn en Welkoop en handelspartijen Arie Bouman, Green4­Retail en Plantion staan samen met initiatiefnemers CLM, Natuur & Milieu en Tuinbranche Nederland vierkant achter deze ambitie.

Via vergroening van de tuin kan worden bijgedragen aan het verminderen van hittestress, wateroverlast alsook aan het herstel van biodiversiteit. Hierbij is de kwaliteit van het plantmateriaal cruciaal en is ‘t van groot belang om kritisch te kijken naar het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen bij het kweken van planten.

Ambitie 5.0 is begin 2024 ondertekend en loopt van 2024 t/m 2026. Deze bevat stappen om, bovenwettelijk, het gebruik van schadelijke gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen, samen te werken om tot een robuuster productaanbod te komen en kennis te delen. Ook wordt de communicatie richting consument hierin meegenomen.

Onderdeel van Ambitie 5.0 is het laten uitvoeren en analyseren van residumetingen, om te testen of middelen daadwerkelijk niet meer gebruikt worden en de gewenste stappen gezet worden. Het rapport over de residumetingen 2023, dat wordt opgesteld door CLM en Natuur & Milieu, is recent gepubliceerd. Het rapport laat zien dat via de voorgaande ambitie stappen zijn gezet in de goede richting. Er is echter ook nog werk te doen. Met de vernieuwde ambitie wil de tuinbranche de noodzakelijke vervolgstappen zetten.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie