4% exportgroei bloemen en planten in 2024

4% exportgroei bloemen en planten in 2024

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

‘Na twee jaren van krimp realiseren we weer groei, maar we staan voor aanzienlijke uitdagingen’, aldus VGB directeur Matthijs Mesken. De volumes voor planten zijn 2% minder dan in 2023, bloemenvolumes liepen 3% achter. De marges staan onder druk. De inkoopprijzen zijn hoger, daarnaast hebben handelaren te maken met oplopende kosten voor arbeid, inspecties, transport, energie en veilingkosten. ‘Het is niet mogelijk om al deze kosten door te berekenen aan klanten, waardoor de druk op de gehele keten wordt gevoeld.’

De exportwaarde naar Duitsland blijft stabiel op 1,7 miljard euro. Het Verenigd Koninkrijk en Polen tonen een stevige groei van respectievelijk 9% en 18%. Frankrijk ziet de grootste daling, met een krimp van 6%. Zweden en de Verenigde Staten maken in de top 10 plaats voor Spanje en Denemarken. Buiten de top 10 was de groei 7%, wat wijst op een verdere spreiding, met name naar Oost-Europese landen.

Supermarkten nemen 35,7% van de export voor hun rekening, een stijging van 2 procentpunten ten opzichte van 2023. Tuincentra en bouwmarkten hebben een aandeel van 13,7%, terwijl importgroothandelaren goed zijn voor 27,6%. De groeiende dominantie van supermarkten gaat ten koste van traditionele bloemisten. Hoe groter het aandeel naar grote retailklanten, hoe belangrijker CSRD-duurzaamheidsverslaglegging wordt voor handelsbedrijven in de waardeketen.

De verwachting is dat geopolitieke spanningen, arbeidsmigratie, transportproblemen, duurzaamheid en kostenbeheer belangrijke thema’s blijven in 2025. Ondanks deze uitdagingen blijft de veerkracht van de sector groot. Handelaren blijven innovatief en weten kansen te benutten in een dynamische markt.

In de eerste maand van 2025 liet de exportwaarde van bloemen en planten ten opzichte van 2024 een groei van 7% zien. In januari kwam de exportwaarde uit op 540 miljoen euro. Januari kende een gemengd beeld. Hogere inkoopprijzen door een kleiner aanbod bij bloemen, terwijl planten juist in grotere volumes werden verhandeld. ‘Hoewel de volumes achterbleven en de inkoopprijzen stegen, bleef de vraag op peil, mede dankzij de aanloop naar Valentijnsdag’, stelt Mesken.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie