Huizenhoge containertarieven
Het is een feit: containertarieven blijven maar stijgen – en de vervoerskosten vanuit het Verre Oosten zullen waarschijnlijk de komende tijd alleen nog maar hoger worden. Betaalde je voorheen $1.200, is het inmiddels gestegen tot $4.000 met het vooruitzicht op verdere stijgingen tot wel $7.000.
De belangrijkste oorzaken voor de stijgende containertarieven zijn:
• De qua volume én tarieven booming Pacific trade (Azië-VS).
• Momenteel zijn er te weinig schepen om aan de vervoersvraag te voldoen: consumenten besteden meer aan consumptiegoederen, fysieke winkels zijn dicht zijn of moeilijker bereikbaar, waardoor veel via internet wordt gekocht: die goederen worden veelal per container vervoerd.
• De containervaart heeft de capaciteit teruggeschroefd: door de aantrekkende vraag in het derde kwartaal ontstond daardoor bijna een tekort aan scheepsruimte.
De prijsstijgingen voor containervervoer zorgen voor grote onrust en margedruk in onder andere de tuinmeubelbranche. De hoge stijging van de vervoerskosten heeft niemand kunnen voorzien, laat staan er rekening mee gehouden. Vanzelfsprekend zullen leveranciers afwegingen maken welke hoogst noodzakelijke containers nu vervoerd moeten worden en welke op een later tijdstip – tegen een hopelijk dan lager tarief. Vooropgesteld dat er voldoende vervoerscapaciteit is.
Volgens branchevereniging DOFAS (Dutch Outdoor Furnishing Association, voorheen B3) zal dit zowel voor de leveranciers als de detaillisten consequenties hebben.
De onvoorziene extra kosten zullen waarschijnlijk op één of andere manier opgevangen en geheel of gedeeltelijk doorbelast worden aan de klant. De producten zullen wellicht ook niet op de afgesproken tijd geleverd kunnen worden. Leveranciers en klanten moeten dit samen bespreken en gezamenlijk naar een oplossing zoeken. DOFAS raadt alle partijen aan dit gesprek snel te voeren.
© TPK Media Partners BV